Reflektion
Den
07AUG2019 meddelade det ryska försvarsministeriets presstjänst att
personal ur flygfältsförband ingående i 6. Flyg- och
luftförsvarsarmén hade upprättat en permanent helikopterbas på den
ryska ön Hogland i den Finska viken. Helikopterbasen skall bestå av
fem stycken helikopterplattor, en drivmedelsstation, en väderstation,
en verkstad och en ledningsplats därutöver skall särskild
belysning vara upprättad. Enligt de ryska uppgifterna skall
helikopterbasen användas på permanent en basis fr.o.m. nu. Därutöver
skall helikopterbasen på Hogland vara anpassad för att samtliga
ryska helikoptertyper inom det västra militärdistriktet (MD V)
skall kunna användas vid den.1
Upprättandet
av denna permanenta helikopterbas på Hogland har berörts av bl.a.
finsk media2 och givetvis har det även skrivits om det på
sociala medier. Här skulle det kunna argumenteras för att denna
helikopterbas skulle kunna nyttjas på olika sätt vid en väpnad
konflikt. Troligtvis skulle den kunna nyttjas vid inledningen
av en väpnad konflikt, dock får det även ses som högst
troligt att dess förmåga att fungera som helikopterbas
utifrån dess geografiska belägenhet blir kortvarig maa. att
den ligger inom räckvidd för landbaserad indirekt bekämpning från
finskt territorium men även från estländskt, beroende på vilket
markbaserat indirekt bekämpningssystem som finns att tillgå.
Däremot fyller helikopterbasen troligtvis en mängd
funktioner ur ett militärt perspektiv i fredstid men även i
händelse av ett kraftigt försämrat säkerhetsläge. Därutöver
kan det möjligen utgöra en säkerhetspolitisk markering
från rysk sida.
Det
intressanta är dock inte att en helikopterbas upprättats på
Hogland utan snarare sättet den upprättades på, vilket får anses
utgöra en viktig förmåga som aktivt demonstrerats av
Ryssland. Upprättandet av helikopterbasen genomfördes på sådant
sätt att, åtminstone del av, utrustning flögs in med hjälp av
tung transporthelikopter i form av MI-26. Det kanske mest intressanta
är att metallplåtar för att upprätta landningsytorna flögs in,
övrig utrustning hade troligtvis kunnat varit av mer
rudimentär karaktär om det ej varit under fredsmässiga
förhållanden och uppgifter utan snarare uppgifter som skulle genomförts under en kortare tidsrymd såsom veckor under en väpnad konflikt.
Hur lång tid upprättandet tog har ej delgivits av det ryska
Försvarsministeriet, utan det som förmedlas är att det skedde på
kortast möjliga tid. Allt detta genomfördes inom ramen för en
särskild taktisk övning, vilket bör beaktas.3
Varför
är då detta intressant och bör beaktas? Detta aktualiserar
förmågan att kunna föra iland, dels trupp och materiel med
helikopter, dels t- alt. o-basera helikoptrar i händelse av en
väpnad konflikt. I ett tidigare inlägg berörde undertecknad det
s.k. strategiska överfallet/överraskande angrepp. Att inneha
förmågan för att kunna genomföra s.k. vertikala omfattningar
eller kunna verka med attackhelikoptrar får anses vara grundläggande
på dagens stridsfält. Därav blir det även grundläggande att
kunna basera helikoptrar i en framskjuten position, vid tidigt skede
av en väpnad konflikt.
I händelse ett
strategiskt överfall får det även ses som möjligt att
helikoptrar kan föras i land på kort avstånd från t.ex.
lastfartyg under förutsättning att fartyget är tillräckligt stort
och att det, dels kan rymma ett flertal helikoptrar, dels ej påverkas
av mindre sjögång samt övrig "normal" väderpåverkan.
Därutöver torde det krävas att antingen fartyget är konstruerat
på sådant sätt att det ej finns vajerspel och master som påverkar
lyftförmågan hos en helikopter alt. att detta kan demonteras innan
en helikopter skall lyftas. Därtill torde det krävas viss förmåga
att kunna maskera helikoptrarna under en transport innan flygning
skall genomföras. Detta är något som t.ex. framförts i svensk
skönlitteratur, men även genomförts i vissa delar rent praktiskt
under Falklandskriget av Storbritannien.
Dock krävs det att
helikoptrarna kan underhållas efter de lyft från ett fartyg, då
det ej kan ses som troligt att helikoptrarna skall
förflytta sig fram och tillbaka till ett fartyg som i grunden ej
är anpassat att fungera som ett "helikopterfartyg". Därav
blir förmågan att upprätta helikopterbaser på land nödvändig.
Att kunna optimera förutsättningarna för baseringen av helikoptrar
på land får även anses vara nödvändig i syfte att undvika
onödigt slitage alt. skador på helikoptrarna samt för att kunna
underlätta underhållsarbete. Därav blir den av Ryssland uppvisade
förmågan på Hogland högst intressant ur ett flertal
perspektiv, vilket ej bör negligeras.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Hufvudstadsbladet 1
(Svenska)
Rysslands
Försvarsministerium 1
(Ryska)
TASS 1
(Engelska)
Slutnoter
1
Министерство обороны Российской
Федерации. Военнослужащие
ЗВО в ходе учения оборудовали на острове
Гогланд в Финском заливе вертодром.
2019.
https://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12245612@egNews
(Hämtad 2019-08-08)
Hufvudstadsbladet.
Rysk nyhetsbyrå:
Ryssland har byggt en stridshelikopterplatta på Hogland i Finska
viken. 2019.
https://www.hbl.fi/artikel/rysk-nyhetsbyra-ryssland-har-byggt-en-stridshelikopterplatta-pa-hogland-i-finska-viken/
(Hämtad 2019-08-08)
TASS.
Russia’s top brass
sets up heliport in Gulf of Finland.
2019. https://tass.com/defense/1072318
(Hämtad 2019-08-08)
2
Hufvudstadsbladet. Rysk
nyhetsbyrå: Ryssland har byggt en stridshelikopterplatta på Hogland
i Finska viken.
2019.
https://www.hbl.fi/artikel/rysk-nyhetsbyra-ryssland-har-byggt-en-stridshelikopterplatta-pa-hogland-i-finska-viken/
(Hämtad 2019-08-08)
3
Министерство
обороны Российской Федерации.
Военнослужащие
ЗВО в ходе учения оборудовали на острове
Гогланд в Финском заливе вертодром.
2019.
https://function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12245612@egNews
(Hämtad 2019-08-08)
TASS.
Russia’s top brass
sets up heliport in Gulf of Finland.
2019. https://tass.com/defense/1072318
(Hämtad 2019-08-08)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar