Reflektion
I
Jan-Olof Grahns senast utgivna bok, Om svensk signalspaning: Kalla
kriget, framkommer ett flertal intressanta uppgifter som framgent
kommer belysas i ytterligare inlägg på
denna blogg. Detta inlägg kommer dock beröra en uppgift som
Jan-Olof lägger fram i sin bok, som kan tänkas ha en tydlig bäring mot vår
faktiska nutid. I ett avsnitt av sin bok delger Grahn en uppgift att
vid 1989 skall den Sovjetiska Östersjömarinens marininfanteribrigad, enligt Försvarets Radioanstalt (FRA) antagande, enbart haft
kapacitet att genomföra landstigning med en till två
bataljonsstridsgrupper mot öppen strand. Därutöver skall den
Sovjetiska Östersjömarinen enbart övat vid ett tillfälle på
nivån över bataljonsstridsgrupp.1
Dessa
uppgifter från FRA, skall enligt Grahn orsakat en väldigt
inflammerad debatt mellan FRA och Försvarsstaben. Där
Försvarsstabens Underrättelse- och säkerhetskontor (USK),
föregångaren till den militära underrättelse- säkerhetstjänsten
(MUST), skall ha kritiserat FRA väldigt hårt för sin analys
avseende den sovjetiska landstigningsförmågan.2 Detta är
intressant utifrån den kraftigt förändrade normalbild som uppstod
under 1990, då det uppstod en snabb nedgång av både sovjetisk
övningsverksamhet men även rutinartad militär verksamhet.3
Således kan FRA analys varit helt korrekt och en första indikation
på det sönderfall som kom att ske under inledningen av 1990 av både
Warszawapakten men även Sovjetunionens väpnade styrkor.
I
sammanhanget bör Sveriges Försvarsbudget beröras, 1989 avsatte nationen Sverige 2,5% av BNP för sitt försvar.
Trots Warszawapaktens men även Sovjetunionens upplösning kom
försvarsbudgeten inte gå under 2% av BNP förrän 1998 d.v.s.
nästan ett decennium efter Warszawapaktens och Sovjetunionens
upplösning. 2018 avsatte nationen Sverige 1% av BNP för sitt
försvar,4 och den av försvarsberedningen föreslagna
ökningen av försvarsbudgeten är till ca 1,5% av Sveriges BNP vid
2025.5 Trots att en parlamentariskt tillsatt beredning
föreslagit denna ökning maa. ett försämrat säkerhetsläge i
Sveriges närområde, därtill att ett väpnat angrepp mot Sverige
inte längre kan uteslutas, förefaller en ökningen av Sveriges
försvarsbudget inte vara något som ses naturligt.6
Därmed
skall vi återknyta till FRA rapport från 1989, avseende sovjetisk
landstigningsförmåga i Östersjön. Enligt historiska
organisationsskisser, från 1991, utgjordes en sovjetisk
marininfanteribataljon av cirka 400 soldater. I den bataljonen ingick
34 stycken BTR-60 alt BTR-80 (pansarskyttefordon), 3 stycken
granatkastare, 27 stycken RPG-7 (pansarvärnsvapen), 9 stycken SA-7
(bärbar luftvärnsrobot), 3 stycken SPG-9 (pansarvärnspjäs) samt 3
stycken AT-3 (pansarvärnsrobot).7 De uppgifter FRA
förmedlade 1989 torde inneburit en något större bataljon som övat,
då de skrev bataljonsstridsgrupp. Detta innebar troligtvis
att ytterligare förmågor och därmed även personal hade tillförts
bataljonen, vad det kan ha varit går det enbart att sia om utan
tillgång till den faktiska rapporten.
Denna
blogg har under åren belyst ett antal landstigningsövningar som den
ryska Östersjömarinen genomfört. I detta inlägg kommer en
landstigningsövning från 2015 samt 2018 användas som exempel. Den
14AUG2015 meddelade det ryska försvarsministeriets
informationstjänst att den ryska Östersjömarinen hade genomfört
en landstigning med cirka 500 individer. Mer än 20 stycken BTR-82A
pansarskyttefordon deltog vid landstigningen, landstigningen
understöddes även av attackflygplan av modellen SU-24. Ett större
landstigningsfartyg deltog, en mindre svävare samt två stycken
landstigningsbåtar. Därtill nyttjades även helikopter för att
landsätta ingenjörspersonal.8 Beroende på hur
tolkningen genomförs avseende uppgifterna om den totala mängden
deltagarna i övningen, blir utfallet olika. Det vill säga, är det
enbart marininfanterister som anges eller marininfanterister,
fartygspersonal och flygande personal. Utifrån mängden fordon som
deltagit i övningen, skulle det enl. tidigare organisationsstruktur
från 1991 enbart rört sig om en reducerad marininfanteribataljon.
Nästa
landstigningsmoment som berörs i detta inlägg genomfördes den
06SEP2018. Vid denna landstigning uttrycktes explicit att en
bataljonsstridsgrupp skulle genomföra landstigning. Vid detta
tillfälle skall cirka 600 individer totalt varit involverad samt mer
än 20 BTR-82A och 10 ytterligare materielslag skall även varit
involverad i den genomförda landstigningen.9 Återigen,
beroende på hur personal redovisats blir det svårt att avgöra hur
pass stor en nutida marininfanteribataljon eller bataljonsstridsgrupp
är d.v.s. personalen som bemannat fartyg o.dyl. kan inräknats i den
totala summan som redovisas.
Utgående från den genomförda landstigningen 2015, skulle det möjligen
innebära att en marininfanteribataljon genomförde landstigning 2015
och 2018 en bataljonsstridsgrupp. Detta under förutsättning att
bataljonerna är något mindre nu än tidigare,10
vilket tydligast kan indikeras på den reducerade mängden pansarskyttefordon. Detta resonemang bygger på att cirka 100
individer var involverad i att framföra fartyg under 2015 varvid
styrkan som landsteg skulle vara kring 400 individer och på
motsvarande sätt under 2018 vara cirka 500 stycken.
Varför
är då dels denna historiska parallell, dels denna nutidshistoria
intressant? Inledningsvis bör det påpekas att detta inlägg enbart
berör landstigningskapacitet, dock är det per se
en offensiv förmåga oaktat om det är inom ramen för en offensiv
eller defensiv operation vilket gör den intressant. Framförallt när maritima landstingsoperationer kräver s.k. "kring förmågor" d.v.s.
det är en s.k. gemensam operation och är bland de svåraste
operationerna att genomföra vilket tyder på en ökad förmåga numera finns hos de ryska väpnade styrkorna jmf med slutet av 1990-talet men även under större delen av 00-talet. Vid 2015
får det ses som möjligt att Ryssland hade samma
landstigningsförmåga som FRA bedömde att Sovjetunionen hade 1989.
Det får ses som troligt att denna förmåga fanns 2018.
Därefter
är det intressant att notera, 1989 avsatte Sverige 2,5% av sitt BNP
för nationellt försvar, inte förrän efter 1998 gick Sverige under
2% av BNP. Slutligen utifrån maritim landstigningsförmåga som
hotbild blir det något malplacerat att tala om svårmod att avsätta
mer medel till nationellt försvar. Hotbilden 1989 krävde 2,5% av
BNP givetvis med mer än enbart maritim landstigningsförmåga som
hot, nu förefaller åtminstone den maritima landstigningsförmågan
vara likvärdig med situationen 1989 vilket även indikerar att den
övriga förmågan tydligt torde ökat hos de ryska väpnade
styrkorna. Varvid 1,5% av BNP vid utgången av 2025 inte borde vara
en orealistisk målsättning, då det i grunden är 1% under den BNP
mängd vi avsatte 1989 med samma hotbild avseende landstigning och
0,5% under nivån 1998, när hotbilden definitivt
var låg.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Försvarsmakten 1
(Svenska)
Jägarchefen 1
(Svenska)
Nationalencyklopedin
1
(Svenska)
Regeringen 1
(Svenska)
Rysslands
Försvarsministerium 1
(Engelska)
Agrell, Wilhelm.
Sprickor i järnridån: svensk underrättelsetjänst 1944-1992.
Lund : Historiska media, 2017.
Department of the
Army. The Soviet Army: Troops, Organization, and Equipment.
Washington, DC: Department of the Army, 1991.
Grahn, Jan-Olof. Om
svensk signalspaning: Kalla kriget. Stockholm: Medströms
Bokförlag, 2019.
Slutnoter
1
Grahn, Jan-Olof. Om
svensk signalspaning: Kalla kriget.
Stockholm: Medströms Bokförlag, 2019, s.
67.
2
Ibid. s. 65, 67.
Nationalencyklopedin.
Militära
underrättelse- och säkerhetstjänsten.
2019.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/militära-underrättelse-och-säkerhetstjänsten
(Hämtad 2019-08-04)
3
Agrell, Wilhelm. Sprickor
i järnridån: svensk underrättelsetjänst 1944-1992.
Lund : Historiska media, 2017, s.
294.
4
Försvarsmakten. Ekonomisk
redovisning. 2019.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/darfor-finns-forsvarsmakten/ekonomisk-redovisning/
(Hämtad 2019-08-04)
5
Regeringen. Försvarsberedningen
överlämnar rapport om inriktningen för säkerhetspolitiken och
utformningen av det militära försvaret.
2019.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/forsvarsberedningen/forsvarsberedningen-overlamnar-rapport-om-inriktningen-for-sakerhetspolitiken-och-utformningen-av-det-militara-forsvaret/
(Hämtad 2019-08-04)
6
Dagens Nyheter. Olsson, Hans. Löfven:
Det är inte bara försvaret som vill ha pengar.
2019.
https://www.dn.se/nyheter/politik/lofven-det-ar-inte-bara-forsvaret-som-vill-ha-pengar/
(Hämtad 2019-08-04)
Dagens
Nyheter. von Seth, Carl Johan. Magdalena
Andersson: Moderaterna försöker skicka försvarsnotan till mig.
2019.
https://www.dn.se/ekonomi/magdalena-andersson-moderaterna-forsoker-skicka-forsvarsnotan-till-mig/
(Hämtad 2019-08-04)
7
Department of the Army. The
Soviet Army: Troops, Organization, and Equipment.
Washington, DC: Department of the Army, 1991, s.
4-156.
8
Ministry of Defence of the Russian Federation. Amphibious
landing exercise took place at the Baltic Fleet.
2015.
http://eng.mil.ru/en/news_page/country/more.htm?id=12050905@egNews
(Hämtad 2019-08-04)
9
Jägarchefen. I
Skuggan av Vostok-2018 - Landstigningsövning i Östersjön.
2018.
https://jagarchefen.blogspot.se/2018/09/i-skuggan-av-vostok-2018.html
(Hämtad 2019-08-04)
10
Department of the Army. The
Soviet Army: Troops, Organization, and Equipment.
Washington, DC: Department of the Army, 1991, s.
4-156.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar