Sammanfattning
Ett
nytt läge förefaller uppstått där dels Atlanten och Nordsjön
dels den svenska Västkusten fått en ökad strategisk betydelse. Detta
nya läge har uppstått dels p.g.a. den begränsade förmågan att
föra in förstärkningar i Östersjön, varav sjöförbindelserna
till den svenska Västkusten blir avgörande. Dels är den nuvarande
förbandsmassan för NATO som finns i Europa på intet sätt tillräcklig i händelse av en konventionell konflikt. Därtill
befinner sig bedömt NATO i en prekär situation då det bedömt tar
en (1) till två (2) månader innan förstärkningar från
Nordamerika kan nå Europa. I händelse av en konflikt mellan NATO
och Ryssland kommer den som dominerar sjöförbindelserna mellan
Nordamerika och Europa vara den som mest troligt går vinnande ur konflikten.
Analys
Ett
gammalt läge, med trolig bäring även mot Sverige, förefaller det
senaste halvåret återigen aktualiserats i stor omfattning. Vad som
åter aktualiserats är det s.k. GIUK-gapet, det geografiska området
mellan Grönland – Island – Storbritannien, vilket kan ses som
porten till Atlanten från Grönlandshavet och Norska havet och vice
versa. Två (2) faktorer får ses som avgörande till att GIUK-gapet
återigen är aktualiserat, dels det förändrade säkerhetsläget i
Europa dels den ökade aktiviteten av Rysslands Norra Marin i
Atlanten, då främst dess ubåtsflotta.
Inleder
vi med den ökade aktiviteten med ubåtar ur den ryska Norra Marinen
i Atlanten, så förefaller den påbörjats 2009. Det året
förefaller varit första gången under 2000-talet som det
genomfördes patrullering med ryska attackubåtar utanför USA
östkust.1 Utnyttjandet av attackubåtar för att
patrullera utanför USA respektive nuvarande Rysslands kust var
vanligt förekommande under det kalla kriget av båda staterna. Dock
minskade det i omfattning, efter det kalla krigets avslut, och för
Ryssland förefaller det, mer eller mindre, inte genomförts intill
2009.2
Från
Storbritannien kom 2010 uppgifter om en markant ökning av rysk
ubåtsaktivitet i Atlanten, enligt de då publicerade uppgifterna
skulle mängden kontakter med ryska ubåtar motsvarat samma nivå som
under 1987, vilken mängd det skulle bestå i har ej publicerats.
Enligt de då publicerade uppgifterna så skall både den Amerikanska
och Franska flottan även uppfattat en ökning av den ryska
ubåtsaktiviteten i Atlanten.3 Därtill förefaller man
återtagit en metod från kalla kriget4 som innebär att
man ligger och väntar utanför den brittiska ubåtsbasen för dess
strategiskt kärnvapenbärande robotubåtar och när en ubåt lämnar
den så börjar man skugga den.
Nästa
tillfälle som Ryssland förefaller genomfört patrullering med
attackubåtar utanför USA östkust är under 2012. Det förefaller
vara under två tillfällen, det ena tillfället förefaller vara mer
dunkelt5 jämfört med det andra6. Även vid
dessa tillfällen har man uppehållit sig på internationellt vatten.
Intressant att notera är dock att vid det ena tillfället, det som
förefaller vara obekräftat av officiella källor, så förefaller
det sammanfallit med övningsflygning av ryskt strategiskt bombflyg
utanför bl.a. USA östkust.7 Vid det andra tillfället, i
November, så förefaller även ett ryskt underrättelsefartyg agerat
inom samma geografiska område.8
I
sammanhanget kan det vara värt att notera att Ryska flottans chef
vid 2012, Vladimir Vysotsky, medgav att den ryska flottan
fr.o.m. 01JUN2012 skulle påbörja kontinuerlig patrullering med
kärnvapenbärande ubåtar.9 Detta kan, mycket väl,
inneburit att det även åsyftades attackubåtar som kan bära
kryssningsmissiler,10 dessa kryssningsmissiler kan ju som
bekant även beväpnas med kärnvapen, vilket kan förklara det som
förefaller blivit en ökning i rapporter, avseende ubåtar fr.o.m.
2012 utanför USA östkust. Då kryssningsrobotar kräver att den
bärande plattformen är placerade närmre sitt målområde, då
räckvidden är kortare, jmf. med de ballistiskt bärande ubåtarna.
Under
2013, förefaller det ej publicerats några artiklar om observationer
av rysk ubåtsverksamhet i Atlanten. Därmed inte sagt att det skett
någon aktivitet, för det har det bedömt genomförts.11
Således, förefaller den ryska ubåtsaktiviteten i dels Atlanten
dels längs USA östkust påbörjats vid 2009, troligtvis kan några
mindre företag genomförts innan det, men en mer kontinuerlig
patrullering förefaller återupptagits vid det tillfället, för att
fram till 2013 gradvis öka i omfattning.
Därefter
inträffade konflikten i Ukraina, sett till den maritima verksamheten
med ubåtar i Atlanten av den ryska norra marinen, så förefaller
dess aktivitet även kraftigt ökat i samband med den konfliktens
början, mellan 2013 och 2014 noterade den amerikanska marinen en 50%
ökning i aktivitet.12 I Juli 2015, fastställde även
Rysslands President, Vladimir Putin, en ny rysk maritim
doktrin, där Atlanten fått en ökad tyngdpunkt.13
Därefter förefaller dels en ökad oro för vad den ryska
ubåtsaktiviteten syftar till uppstått14 dels
förefaller även den ryska ubåtsaktiviteten i Atlanten markant ökat
under 2015,15 troligtvis som en
följd av dels den nya maritima doktrinen dels det än mer försämrade
säkerhetsläget i Europa.
I
sammanhanget bör belysas hur många ubåtar som bedöms operativa i
dagsläget hos den ryska norra marinen. Office of Naval Intelligence
(ONI),
publicerade i december 2015 en öppen rapport avseende den ryska
marinen. Enligt den har norra marinen, sju (7) stycken strategiskt
kärnvapenbärande robotubåtar, 17 stycken reaktordrivna
robot-/attackubåtar samt sex (6) stycken konventionella ubåtar.16
Vi kommer återkomma till dessa siffror längre fram i inlägget.
Dock,
torde vi kunna räkna bort de sju (7) strategiskt kärnvapenbärande
robotubåtarna, då utnyttjandet av dessa har varit i Barents hav,
Karahavet och Norra ishavet, sedan slutet av 1980-talet, då
räckvidden gradvis ökade för de ballistiska robotarna.17
Men även som en konsekvens av den anpassade amerikanska doktrinen
att i ett tidigt skede av ett krig, sänka dessa ubåtar.18
Varav Ryssland kom att utveckla det s.k. "bastion"
konceptet, som innebar att det Norska havet är ett
fördröjningsområde för de ryska ubåtsjaktstyrkorna, därefter är
Barents hav, Karahavet och Norra ishavet ett skyddsområde för dessa
ubåtar. Detta koncept förefaller fortfarande vara det som är
gällande för Ryssland.19 Vilket stärker tesen att
dessa ubåtar ej torde agera i Atlanten.
GIUK-gapet
kom tidigt, under det kalla kriget, identifieras som ett strategiskt
viktigt område för att dels kontrollera Sovjetiska flottrörelser
dels nyttjas som en "spärrlinje" för att i händelse av
en konflikt förhindra att Sovjetiska flottstyrkor tog sig ut i
Atlanten för att påverka sjöförbindelserna mellan Nordamerika och
Europa.20 Dock så går historien kring GIUK-gapet
tillbaka längre än så, det spelade även en viktig roll under
andra världskriget, då tyska flottstyrkor, bl.a. slagskeppet
Bismark och Prinz Eugen,21 utnyttjade det området för
att genom Nordsjön ta sig ut i Atlanten via GIUK-gapet.
Bild 1. "Nordkaps-gapet". |
Vad
som kanske är mindre känt är det strategiskt viktiga
"Nordkaps-gapet" som kan ses som den första försvarslinjen
NATO har/hade för att skydda sina sjöförbindelser i Atlanten.
Uppgifter gör gällande, åtminstone under det kalla kriget, att del
av det världsomspännande SOSUS systemet fanns/finns utlagt i havet
mellan Nordkap och Björnön.22 Detta möjliggjorde till
del uppföljning av Sovjetiska ubåtsrörelser i Barentshav, därtill
så skall ytterligare system finnas/funnits utlagda vid Andöya och
längs med kusten vid Finnmark.23 Således var och är det
s.k. "Nordkaps-gapet" en, möjlig, första, detektions- och
försvarslinje för sjöförbindelserna i Atlanten mellan Nordamerika
och Europa.
Bild 2. "GIUK-gapet". |
Den
andra detektions- och försvarslinjen för sjöförbindelserna i
Atlanten kom att bli det kända GIUK-gapet. Även i detta område,
mellan Grönland – Island och Storbritannien, kom SOSUS systemet
att placeras för att kunna följa bl.a. ubåtsrörelser.24
I sammanhanget kan det vara värt att nämna detektionsavståndet för
SOSUS systemet, likt allt annat så varierar det m.h.t. olika
faktorer, det generella detektionsavståndet förefaller varit mellan
500-700 km från punkten där systemet låg utlagt, man kunde därtill
ge ett sökområde med en radie på ca 100 km, således förefaller
man inte kunnat ge en exakt position.25 En viktig
komponent i lokaliseringen av undervattensverksamheten i bl.a.
Atlanten, som tillkom under 1980-talet, under det kalla kriget var
SURTASS, fartyg som var utrustade med ett form av släpande
hydrofonsystem för lokalisering av bl.a. ubåtar på långa avstånd.
I
både det Norska havet och Atlanten agerade ubåtsjaktstyrkor
understödda med ubåtsjaktflygplan, utifrån informationen som
levererades av SOSUS systemet. I fredstid genomförde dessa styrkor
kontinuerlig uppföljning av de Sovjetiska ubåtsrörelserma i
Atlanten och Norska havet.26 I händelse av en konflikt,
skulle dessa styrkor säkerställa säkerheten för konvojerna mellan
Nordamerika och Europa längs sjöförbindelserna i Atlanten. Således
kan man se dessa ubåtsjaktstyrkor som den tredje försvarslinjen i
Atlanten under det kalla kriget.
Så
såg det ut under det kalla kriget, hur ser det då ut idag i
GIUK-gapet? Under 2000-talet avvecklades en stor del av NATO
flygburna ubåtsjaktförmågan, d.v.s. ett antal medlemsländer drog
dels ned på förmågan dels avvecklade den. Därtill, förefaller,
förmågan till ubåtsjakt kraftigt nedgått inom NATO under
2000-talet, som en följd av den ändrade inriktning, som innebär
militär verksamhet riktad mot främst irreguljära motståndare både
på den maritima arenan men även de övriga arenorna.27
Således förefaller NATO som organisation i dagsläget vara
dåligt rustad för att genomföra ubåtsjakt.
Dock
förefaller man ta situationen på allvar, då man dels återigen
förefaller planera för att påbörja basering av ubåtsjaktflygplan
på Island, vid Keflavik.28 Dels förefaller
Storbritannien återta sin flygburna ubåtsjaktförmåga då de
kommer införskaffa P-8A Poseidon,29 vilket kommer öka
förmågan dels i Atlanten dels i Norska havet. En förmåga som
Storbritannien tydligt uppvisat sig sakna, då man varit tvungen att
begära ubåtsjaktflygplan från NATO länder, bl.a. Frankrike,30
då man misstänkt främmande undervattensverksamhet innanför sin
territorialvattengräns, dock är återtagande några år bort.
I
sammanhanget är det intressant att notera General Philip M.
Breedlove, uttalande vid en senat utfrågning den 01MAR2016.31
Där man kan tolka det som att dels har man svårigheter att följa
den ryska undervattensverksamheten vid GIUK-gapet dels förefaller
det vara en rätt omfattande verksamhet jämfört med tidigare
nivåer. Således försöker man göra något åt situationen vid
GIUK-gapet, men man ligger dels på efterhand dels förefaller man
sakna resurserna i dagsläget för att kunna följa verksamheten.
Men
på vilket sätt har allt detta bäring mot dels vår nutid dels
Sverige? Inleder vi med vår nutid, så är det sedan tidigare känt
vilka neddragningar som dels genomförts på förband32
dels förrådd33 som funnits på den Europeiska
kontinenten för att möjliggöra en relativt snabb styrketillväxt i
händelse av antingen en konflikt eller ett spänt säkerhetspolitiskt
läge. Dessa förmågor finns inte längre i någon större
omfattning, varpå styrketillväxten måste ske främst genom luft-
och sjöförbindelserna mellan Nordamerika och Europa.
I
sammanhanget är det intressant att titta på marinkårens depå i
Norge, Trøndelag, som upprättades under 1980-talet för att
möjliggöra en relativt snabb styrketillväxt i Norge i händelse av
en konflikt, denna depå finns fortfarande kvar.34
Den amerikanska tankesmedjan RAND, publicerade 1989 en studie kring
generell styrketillväxt till Norge inom ramen för NATO, vid en
konflikt, studien fick namnet "Don't Rock the Boat".
Titeln anspelar på den s.k. "Nordiska balansen" under det
kalla kriget.35
I
slutet av 1980-talet, när den aktuella studien genomfördes,
beräknande man att det skulle krävas minst 8-12 dagar för att
förflytta 4. Marinkårsbrigaden, som hade en av sina beredduppgifter
i Norge, det skulle dock innebära dels lufttransport dels
sjötransport.36 Värt att notera, för att
enbart förflytta den brigaden med flygplan, från Nordamerika till
Norge, beräknande man att det skulle krävas mellan 250-350
flygplansrörelser för att brigaden skulle kunna flyttas till Norge,
trots att huvuddelen av dess utrustning fanns, förhandslagrad i
Norge.37 Skulle brigaden förflyttas till Norge
med hjälp av fartyg skulle förflyttningen ta mellan 24 till 26
dagar.38
Enligt
uppgift skall det, i dagsläget, ta upp till 1-2 månader innan
allierade förstärkningar skulle nå Norge, varav en huvuddel skulle
transporteras sjöledes. En förhandsstyrka bedömer man skulle kunna
vara på plats inom 14 dygn i Norge, denna styrka är dock enbart
till för att kunna förbereda mottagandet av de efterföljande
förbanden, flyg- och sjöförband bedömer man dock kommer kunna
vara snabbare på plats, för luftstridskrafterna bedömer man 2-4
dygn och sjöstridskrafterna 8-14 dygn, innan de kan vara i Norge.39
Värt att notera, i dagsläget räknar man med att lufttransporttiden
för en (1) tung amerikans mekaniserad brigad, med samtlig utrustning
och personal, är upptill tre (3) veckor i tid.40
Med
vilken tidsåtgång bedömde man det skulle ta för att förflytta
förband, generellt sett, under det kalla kriget? Lufttransporttiden
är bedömt fortsatt densamma, hastigheten på de större
transportflygplanen har ej ökat markant och det är i stort sett
desamma modellerna då som nu. Förflyttning med hjälp av
konvojering över Atlanten förefaller tagit mellan två (2) till tre
(3) veckor att genomföra,41 här har faktorer såsom
i-/urlastning, tilltransport till ilastningshamnar, anpassning
utifrån hotbilder o.dyl. tagits hänsyn till.
Inledningsvis
jämförs transporttiderna, som det beräknades att
styrkeförstärkningarna skall ta mellan, bedömt, Nordamerika och
Norge, i dagsläget, så förefaller de i bästa fall vara i paritet
med tiden för sjötransport som beräknades under det kalla kriget,
i värsta fall dubbelt så lång tid. Troligtvis ligger sanning
närmre dubbelt så lång tid, än i paritet med tiden som beräknades
under det kalla kriget. Då under det kalla kriget, kontinuerligt
genomförde övningar i sjötransporter mellan Nordamerika och
Europa, främst med REFORGER, REturn of FORces to GERmany, den
sista REFORGER övningen genomfördes 1993.42 Varpå
förmågan i dagsläget till att genomföra liknande verksamhet får
ses som låg.
Sammantaget,
vad avser styrkeförstärkningar kommer troligtvis huvuddelen
av dessa gå längs sjöförbindelserna mellan Nordamerika och
Europa, då det ej kommer finnas tillräckligt med
lufttransportkapacitet. Därtill så är det dels ett numera oövat
system att genomföra styrketillväxt i stor omfattning via
sjöförbindelser dels är det ett stort frågetecken om det finns
tillräckligt med tonnage upphandlat för att genomföra dessa
transporter snabbt, således kommer en styrketillväxt med
sjöförbindelserna som huvudtransportmedel, troligtvis, ta väldigt
lång tid.
På
vilket sätt har då detta bäring mot Sverige? Överbefälhavaren,
General Micael Bydén, beskrev i en intervju, 13MAR2016,
Sveriges nya militärstrategiska doktrin, där en av hörnstenarna är
att Sverige tillsammans med andra länder skall kunna vinna över en
angripare på svenskt territorium.43 En hörnsten i att
kunna strida tillsammans med andra stater, är först och främst
kunna ta emot dess stöd. Inleder vi med de stater vi har i vårt
närområde, Norge – Danmark – Finland – Polen – Tyskland
samt de Baltiska staterna, så kommer troligtvis de agera för att
omsätta redan uppgjorde planer för att dels skydda sitt eget
territorium dels i fallet med de stater ingående i NATO förstärka
sina allierade i närområdet kring konflikten.
Ett
annat perspektiv är dels vår självpåtagna solidaritetsförklaring
dels det eventuella värdlandsavtalet mellan Sverige och NATO.
Inleder vi med solidaritetsförklaringen44 så skulle det
i praktiken kunna innebära att det stöd vi väljer att ge är att
upplåta vårt territorium för transitering av NATO förband till,
t.ex. de Baltiska staternas försvar, dock så blir det svårt att
t.ex. föröva sådant stöd och upprätta planer för det, men ser
vi till Sveriges historia så skulle vi även varit neutrala och
alliansfria under det kalla kriget, något som ej visat sig stämma i
efterhand,45 då planer för bl.a. stöd upprättades
gentemot NATO och USA. Sen innefattar själva
solidaritetsförklaringen även att vi ser att vi får stöd i
händelse av ett Sverige utsätts för kraftiga påfrestningar eller
krig. Värdlandsavtalet bygger på att vi skall kunna få och kunna
ge stöd i olika situationer samt underlätta övningsverksamhet
o.dyl.46
Med
hänsyn till tidigare konstaterande i inlägget, får vi förutsätta
antingen om det rör stöd till Sverige eller t.ex. de Baltiska
staterna i händelse av en konflikt, kommer huvuddelen av dessa
transporter anlända med fartyg. En annan faktor som blir mer eller
mindre tvingande till detta är t.ex. bristen på
tungtransportfordon, fordon samt trailer, i Europa, som exempel kan
nämnas att under 2015, hade USA enbart 16 stycken sådana i Europa
och Storbritannien hade 40 stycken,47 därtill är de
järnvägsvagnar som tidigare utnyttjades för tungtransporter av
t.ex. stridsvagnar avvecklade, uppgifter från 2014, inom NATO
länderna,.48 dock torde till del detta kunna avhjälpas
med ordinarie flatbäddsvagnar.
Bild 3. Svenska Västkusten. |
Vad
avser stöd till dels Sverige dels de baltiska staterna i händelse
av en konflikt i södra Östersjön mellan NATO och Ryssland, så
torde en ytterst liten del gå i de södra delarna av Östersjön
m.h.t. dels A2/AD förmågan Ryssland besitter dels dess sjö- och
luftstridskrafter, vilket troligtvis skulle innebära ett "gatlopp"
för de transportfartyg som skall transportera förband och
materiel.49 Troligare blir i sådant fall intransport av
stöd i de större svenska hamnarna längs västkusten, dels för
stöd till svenska stridskrafter dels för de baltiska staterna, den
s.k. "Korridoren
till Baltikum", dock måste det finnas tillräckligt
transporttonage gripbart i de norra delarna av Östersjön och
Bottenhavet för att möjliggöra en sådant uttransport från den
svenska östkusten till de baltiska staterna.
Således
skall stöd till antingen Sverige eller NATO östra medlemsländer
ges, kommer Nordsjön samt de större svenska hamnarna på Västkusten
bli en avgörande skådeplats. En möjlig indikator på att Nordsjön
fått ett större strategiskt värde, är att en av de största
ubåtsjaktövningarna, Dynamic Mongoose, i NATO historia
genomfördes under 2015 i Nordsjön.50 Sveriges militära
närvaro på Västkusten är som bekant minimal dels med marktrupp
dels med sjöstridskrafter, vilket kan utgöra försvårande
omständigheter då infrastruktur o.dyl. för att dels mottaga stöd
dels distribuera, kommer vara sårbara för påverkan av t.ex.
sabotageförband eller fjärrstridsmedel.
Vad
innebär då all ovanstående information i praktiken? Inleder vi med
den ökade ubåtsaktiviteten i Atlanten, så måste man väga in vad
en ökning är i praktiken. I dagsläget förefaller Norra Marinen
förfoga över 17 stycken reaktordrivna robot-/attackubåtar vilket
får ses som de troligaste ubåtarna att agera där. De
konventionella attackubåtarna har bedömt ej uppgifter i Atlanten,
utan snarare inom det s.k. "bastion området" som får ses
som ett säkert område som lämpar sig bättre för konventionella
attackubåtar då de frekvent bl.a. måste genomföra snorkling,
något som kan avhjälpas med luftoberoende system dock förefaller
Ryssland ej lyckats med denna konstruktionstyp än.
Att
samtliga 17 reaktordrivna robot-/attackubåtar skulle vara ute
samtidigt anser jag är osannolikt, då det i praktiken skulle
försatt NATO samtliga mariner på krigsfot, därtill får man
förutsätta att ubåtarna genomför kontinuerlig översyn o.dyl. Sen
måste man se till systemuthållighet o.dyl. varpå en trolig siffra
torde vara att maximalt en tredjedel av den totala flottan av
reaktordrivna robot-/attackubåtar i den norra marinen är ute till
sjöss. Således rör det sig troligtvis om att maximalt 5-6 ubåtar
befinner sig över tiden i Atlanten. Varpå man troligtvis får se
den s.k. "dramatiska" ökningen främst vara en "media
groda", en dramatisk ökning hade varit om 2/3 av beståndet
varit ute samtidigt i Atlanten, men det hade samtidigt indikerat
krigsfara, varpå problemet hade varit betydligt större.
Vad
har då ubåtarna för uppgifter? Troligtvis är det tre (3)
uppgifter. Den första (1) är att bedriva underrättelseinhämtning
d.v.s. följa t.ex. Amerikanska strategiskt kärnvapenbärande
robotubåtar och inhämta andra underrättelser. Den andra (2) är
bedömt att befinna sig i en sådan position att man kan skjuta
kryssningsrobotar mot strategiska mål i Nordamerika i händelse av
en konflikt. Den tredje (3) uppgiften är bedömt att kunna påverka
sjöförbindelserna mellan Nordamerika och Europa i händelse av en
konflikt.
Att
ubåtarna skall ha till uppgift att "klippa" av
dataledningar, som vissa uppgifter gjort gällande, mellan
Nordamerika och Europa ser jag som mindre troligt, då det är
betydligt enklare att slå ut de punkter där ledningarna ansluter på
fastlandet, därtill skulle det innebära att varje ubåt skall
medföra utrustning för det, vilket faller på sin egen orimlighet
då sådan utrustning torde vara högst specialiserad och det torde
ej genomföras tillverkning i någon större mängd av den. Däremot
är det fullt möjligt att avlyssning kan genomföras likt det USA
genomförde mot Sovjetunionen under det kalla kriget.
Som
många andra, torde även Ryssland identifierat att förmågan att
förstärka Europa i händelse av ett spänt säkerhetspolitiskt läge
eller vid en konflikt mellan NATO och Ryssland är direkt avhängt
sjöförbindelserna. Vilket gör att kontinuerlig patrullering med
ubåtar i Atlanten blir nödvändig, då en konflikt som bekant kan
uppstå relativt snabbt, detta är troligtvis även en förklaring
till en ökad tyngdpunkt på Atlanten i den nya ryska marina
doktrinen. Det skulle även kunna förklara till del varför man ökat
mängden med forskningsfartyg utanför USA östkust, då det till del
kan innebära att man försöker finna lämpliga och skydda
bottenplatser där ubåtar kan ligga och vänta för att sedan börja
förfölja t.ex. konvojer, men även kunna nyttja som
utskjutningsplatser för kryssningsrobotar och därefter söka en ny
skyddad plats och vänta på konvojer.
NATO
som allians förefaller här hamnat i en efterhandssituation och mer
eller mindre befinner sig i samma prekära läge som de allierade
gjorde under andra världskriget, då det kom till att kunna
genomföra effektiv konvojering över Atlanten. Man förefaller ha
stora svårigheter att dels kunna följa de ryska ubåtarnas rörelse
i Atlanten redan i fredstid dels förefaller man sakna effektiva
medel, något man hade under det kalla kriget, för att genomföra
ubåtsjaktoperationer i Atlanten.
Därtill
är troligtvis förmågan att genomföra effektiv konvojering i
händelse av en snabb händelseutveckling eftersatt, något som de
norska uppgifterna om tidsåtgången innan förstärkningar kan
tänkas vara på plats indikerar. Därtill är det sedan 1993 ett, i
stort sett, oövat system, att förflytta förband mer eller mindre
fredsmässigt såsom vid operationerna i Irak och Afghanistan, är
något helt annat än vad det skulle innebära att förflytta stora
mängder förband under en hotbild mellan Nordamerika och Europa.
Således
innebär det att det troligtvis skulle ta en (1) till två (2)
månader innan substantiella förstärkningar når Europa från
Nordamerika i händelse av ett spänt säkerhetspolitiskt läge eller
konflikt. Därtill blir det även en fråga om hur mycket som i
praktiken kommer fram t.ex. om det är under en konflikt, då
konvojerna kommer påverkas mest troligt. Det innebär även att
Europa har det de har i händelse av en konflikt. Det innebär även
att det mest troligt skulle innebära att det tar en (1) till två
(2) månader innan Sverige skulle kunna få något stöd i händelse
av en konflikt.
Slutsatser
Nedan följer tre
(3) generella slutsatser av ovanstående resonemang:
-
De mediala uppgifterna om att det skall ha skett en "dramatisk" ökning av rysk undervattensverksamhet i Atlanten, innebär troligtvis 5-6 ubåtar som kontinuerligt genomför patrullering i Atlanten. Således rör det sig ej om någon stor mängd ubåtar som befinner sig i Atlanten. Troligtvis utnyttjas del av dessa ubåtar som en del av den ryska andraslagsförmågan, huvuddelen av denna befinner sig dock inom det s.k. "bastion området".
-
NATO som organisation befinner sig bedömt i en prekär situation i händelse av en konflikt, då dess nuvarande förbandsmassa ej motsvarar den mängd som kan tänkas behövas vid en konventionell konflikt mellan NATO och Ryssland. Därtill tar det bedömt en (1) till två (2) månader innan substantiella förstärkningar kan nå Europa, då sjöförbindelserna kommer vara den huvudsakliga vägen som kan utnyttjas för att få fram dessa substantiella förstärkningar.
-
Ur svenska förhållanden innebär det att dels tar det minst en (1) till två (2) månader innan förstärkningar kan tänkas nå Sverige i händelse av en konflikt. Därtill blir den svenska västkusten, samt Nordsjön, ur både ett NATO perspektiv men även ur Rysslands perspektiv väldigt aktuell, då det i praktiken är det enda sättet att få in förstärkningar dels till Sverige dels till Baltikum.
Have a good one! //
Jägarchefen
Källförteckning
Aldrimer 1
(Norska)
Associated Press 1
(Engelska)
Cable News Network 1
(Engelska)
Center for Strategic
and International Studies 1
(Engelska)
Chatham House 1
(Engelska)
Defense One 1
(Engelska)
Foreign Policy 1
(Engelska)
IHS Jane's 360 1
(Engelska)
Nationalencyklopedin
1
(Svenska)
Naval Historical
Foundation 1
(Engelska)
Office of Naval
Intelligence 1
(Engelska)
RAND 1
(Engelska)
The New York Times
1 (Engelska)
United States Senate
1
(Engelska)
U.S. Navy 1
(Engelska)
Utrikesdepartementet
1
(Svenska)
Vice News 1
(Engelska)
Duke, Simon. United States Military Forces and Installations in Europe. Oxford: Oxford University Press, 1989.
Forsvarsdepartementet. Et felles løft. Oslo: Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, 2015.
Giles, Keir.
Russia’s ‘New’ Tools for Confronting the West Continuity and
Innovation in Moscow’s Exercise of Power. London: Chatham
House, 2016, E-bok.
Holmström, Mikael.
Den dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser.
Stockholm: Atlantis, 2011.
Huchthausen, Peter
A. Sheldon-Duplaix, Alexandre. Hide and seek: the untold story of
Cold War naval espionage. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons,
2009.
Olav, Riste. The
Norwegian intelligence service 1945-1970. London: Routledge,
2014, E-bok.
Posen, Barry R.
Inadvertent Escalation. Ithaca: Cornell University Press,
2013, E-bok.
Polmar, Norman.
Moore, Kenneth J. Cold War Submarines: The Design and Construction
of U.S. And Soviet Submarines. Dulles: Potomac Books Inc, 2004.
E-bok.
The International
Institute for Strategic Studies. Military Balance 2016.
Routledge: Oxford, 2016.
Slutnoter
1
The New York Times. Mazzetti, Mark. Shanker, Thom. Russian
Subs Patrolling Off East Coast of U.S.
2009. http://www.nytimes.com/2009/08/05/world/05patrol.html?_r=0
Hämtad 2016-04-16
2
Ibid.
The
Washington Post. Pan, Philip P. Russian
General Calls Submarine Patrols off U.S. East Coast Routine.
2009.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/08/04/AR2009080402863.html
Hämtad 2016-04-16
3
The Telegraph. Harding,
Thomas. Russian subs
stalk Trident in echo of Cold War.
2010.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/7969017/Russian-subs-stalk-Trident-in-echo-of-Cold-War.html
Hämtad 2016-04-16
4
Huchthausen, Peter A.
Sheldon-Duplaix, Alexandre. Hide
and seek: the untold story of Cold War naval espionage.
Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2009, 186.
5
Cable News Network.
Mount, Mike. Navy
detects Russian sub off U.S. East Coast.
2012.
http://security.blogs.cnn.com/2012/11/06/navy-detects-russian-sub-off-u-s-east-coast/
Hämtad 2016-04-16
6
The Washington Free Beacon. Gertz, Bill. Gulf
War. 2012.
http://freebeacon.com/national-security/gulf-war/
Hämtad 2016-04-16
7
The Washington Free
Beacon. Gertz, Bill. Silent
Running. 2012.
http://freebeacon.com/national-security/silent-running/
Hämtad 2016-04-16
8
The Washington Free
Beacon. Gertz, Bill. Russian
Sub Skirts Coast.
2012.
http://freebeacon.com/national-security/russian-subs-skirt-coast/
Hämtad 2016-04-16
9
Sputnik. Russian
Strategic Subs to Resume Routine World Patrols.
2012. http://sputniknews.com/military/20120204/171127327.html
Hämtad 2016-04-36
10
Foreign Policy. Lewis,
Jeffrey. Led
Zeppelin Comes to Washington.
2015.
http://foreignpolicy.com/2015/01/05/led-zeppelin-comes-to-washington-russia-nukes-putin-arms-control/
Hämtad 2016-04-16
11
Sputnik. Russian
Nuclear Submarines Step Up Patrols Over Past Year – Navy Commander.
2015. http://sputniknews.com/russia/20150319/1019714161.html
Hämtad 2016-04-16
12
The Wall Street
Journal. Barnes, Julian E. Top
U.S. Admiral Says NATO Should Rework Maritime Strategy.
2015.
http://blogs.wsj.com/brussels/2015/10/22/top-u-s-admiral-says-nato-should-rework-maritime-strategy/
Hämtad 2016-04-16
13
Associated Press.
Putin OKs maritime
code calling for strong Atlantic presence.
2015.
http://bigstory.ap.org/article/ec132d04ae0942e299bf06935c6aad09/putin-oks-maritime-code-calling-strong-atlantic-presence
Hämtad 2016-04-16
14
The New York Times.
Sanger, David E. Schmitt, Eric.
Russian Ships Near Data Cables Are Too Close for U.S. Comfort.
2015.
http://www.nytimes.com/2015/10/26/world/europe/russian-presence-near-undersea-cables-concerns-us.html
Hämtad 2016-04-16
15
IHS Jane's Defence
Weekly. de Larrinaga, Nicholas. Russian
submarine activity topping Cold War levels.
2016.
http://www.janes.com/article/57650/russian-submarine-activity-topping-cold-war-levels
Hämtad 2016-04-16
16
Office of Naval
Intelligence. The
Russian Navy - A Historic Transition.
Washington, DC: U.S. Department of Defense, 2015, 16.
17
Naval Historical
Foundation. Soviet
Patrol Area Charts.
2013. http://usnavymuseum.org/Ex2_SovietThreat.asp
Hämtad 2016-04-16
18
Posen, Barry R. U.S.
martitime strategy: a dangerous game. Bulletin
of the Atomic Scientists.
43 no. 7 (1987): 24.
19
Forsvarsdepartementet.
Et felles løft.
Oslo: Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, 2015,
20-21.
20
Duke, Simon. United
States Military Forces and Installations in Europe.
Oxford: Oxford University Press, 1989, 181.
21
Nationalencyklopedin.
Bismarck.
2016. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/bismarck
Hämtad 2016-04-16
22
Posen, Barry R.
Inadvertent
Escalation. Ithaca:
Cornell University Press, 2013, E-bok, pos 3141.
23
Olav Riste. The
Norwegian intelligence service 1945-1970.
London: Routledge, 2014, E-bok, 181.
24
Polmar, Norman. Moore,
Kenneth J. Cold War
Submarines: The Design and Construction of U.S. And Soviet
Submarines. Dulles:
Potomac Books Inc, 2004. E-bok, 21-22, 172.
Posen,
Barry R. Inadvertent Escalation. Ithaca: Cornell University
Press, 2013, E-bok, pos 3111.
25
Polmar, Norman. Moore,
Kenneth J. Cold War
Submarines: The Design and Construction of U.S. And Soviet
Submarines. Dulles:
Potomac Books Inc, 2004. E-bok, 22.
26
Posen, Barry R.
Inadvertent
Escalation. Ithaca:
Cornell University Press, 2013, E-bok, pos 3111-3131.
27
Defense One. Nordenman,
Magnus. Russian Subs
Are Reheating a Cold War Chokepoint.
2016.
http://www.defenseone.com/ideas/2016/03/russian-subs-are-reheating-cold-war-chokepoint/126428/
Hämtad 2016-04-16
28
Vice News. Faith, Ryan.
Russian Resurgence
Brings Back Another Cold War Icon: the US Navy in Iceland.
2016.
https://news.vice.com/article/russian-resurgence-brings-back-another-cold-war-icon-the-us-navy-in-iceland
Hämtad 2016-04-16
IHS
Jane's 360. Jennings, Gareth. NATO
looks to Poseidon to plug GIUK gap against Russian submarines.
2016.
http://www.janes.com/article/57898/nato-looks-to-poseidon-to-plug-giuk-gap-against-russian-submarines
Hämtad 2016-04-16
29
Reuters. Shalal,
Andrea. U.S.
approves $3.2 billion sale of Boeing P-8A patrol planes to UK.
2016. http://www.reuters.com/article/us-boeing-uk-idUSKCN0WR1IR
Hämtad 2016-04-16
30
The Telegraph. Farmer,
Ben. Britain forced
to ask Nato to track 'Russian submarine' in Scottish waters.
2014.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/11283926/Britain-forced-to-ask-Nato-to-track-Russian-submarine-in-Scottish-waters.html
Hämtad 2016-04-16
31
United States Senate.
Hearing to Receive
Testimony On United States European Command.
Washington, D.C. : Committee On Armed Services, 2016, 23.
32
The International
Institute for Strategic Studies. Military
Balance 2016.
Routledge: Oxford, 2016, 24.
33
Hicks, Kathleen H.
Conley, Heather A. Evaluating Future U.S.
Army Force Posture in Europe.
Center for Strategic and International Studies: Washington, 2016, 7.
34
Defense News. Cavas,
Christopher P. Cave-Dwellers:
Inside the US Marine Corps Prepositioning Program-Norway.
2016.
http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/modern-day-marine/2015/09/20/inside-us-marine-corps-prepositioning-program-norway/32511065/
Hämtad 2016-04-16
35
Statens offentliga utredningar. Fred
och säkerhet - säkerhetspolitiska utredningen.
Stockholm: Fritzes offentliga publikationer, 2002, 399-407.
36
Lund, John. Don't
Rock the Boat Reinforcing Norway in Crisis and War.
Santa Monica: The RAND Corporation, 1989, 66.
37
Ibid, 80.
38
Ibid, 66.
39
Aldrimer. Stormark,
Kjetil. Tar 1-2
måneder før NATO kan hjelpe.
2016.
https://www.aldrimer.no/1-2-maneder-for-natos-hovedstyrke-kommer/
Hämtad 2016-04-16
40
Defense News. Gould,
Joe. US Army To
Expand Prepositioned Stocks.
2015.
http://www.defensenews.com/story/defense/land/army/2015/06/03/us-army-aims-to-expand-prepositioned-stocks-africa-asia-pacific-latin-america/28423437/
Hämtad 2016-04-16
41
Central Intelligence
Agency. Soviet
Conventional Forces and the Military Balance in Europe.
Central Intelligence Agency: Washington, 1976, 17.
Rabben,
Kenneth J. It Takes Sealift to Support Troops. All Hands Magazine
of the U.S. NAVY no. 793 (1983): 18-25.
42
The Washington Post.
Applebaum, Anne. NATO's
next mission. 2010.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/11/22/AR2010112206403.html
Hämtad 2016-04-16
43
Dagens Nyheter. ÖB
lovar försvar till sista soldat.
2016.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ob-lovar-forsvar-till-sista-soldat/
Hämtad 2016-04-16
44
Svenska Dagbladet.
Sverige har valt
sida. Holmström,
Mikael. 2009. http://www.svd.se/sverige-har-valt-sida
Hämtad 2016-04-16
45
Holmström, Mikael. Den
dolda alliansen: Sveriges hemliga NATO-förbindelser.
Stockholm: Atlantis, 2011, 27-36.
46
Dagens Nyheter.
Wallström, Margot. Hultqvist, Peter. Stålhammar, Pernilla. Dalunde,
Jakop. Värdlandsavtalet
rubbar inte principen om militär alliansfrihet.
2016.
http://www.dn.se/debatt/vardlandsavtalet-rubbar-inte-principen-om-militar-alliansfrihet/
Hämtad 2016-04-16
47
Giles, Keir. Russia’s
‘New’ Tools for Confronting the West Continuity and Innovation in
Moscow’s Exercise of Power.
London: Chatham House, 2016, E-bok, 57.
48
The Wall Street
Journal. Fidler, Stephen. NATO
Struggles to Muster ‘Spearhead Force’ to Counter Russia.
2014.
http://www.wsj.com/articles/nato-struggles-to-muster-spearhead-force-to-counter-russia-1417459067
Hämtad 2016-04-16
49
Giles, Keir. Russia’s
‘New’ Tools for Confronting the West Continuity and Innovation in
Moscow’s Exercise of Power.
London: Chatham House, 2016, E-bok, 55-56.
50
Reuters. Koranyi,
Balazs. NATO starts
anti submarine exercise in North Sea as tension with Russia rise.
2015.
http://www.reuters.com/article/us-nato-submarine-idUSKBN0NP12820150504
Hämtad 2016-04-16
Bäste Jägarchefen,
SvaraRadera"En veckas försvar", sade visst någon högre svensk militär.
Jag säger, "några dygns försvar" är vad Sverige kan mäkta med nu för tiden.
Om Nato fortfarande disponerar sina COB - enheter, öronmärkta för Norge, så kan ett antal flygdivisioner vara på plats inom några dygn annars så gäller det av "Jägarchefen" lagda tidsschemat.
Det är väl ingen nyhet att Sverige under det "kalla kriget" stod Nato mycket nära när det gäller militär planering. USA kallade Sverige, inte för inte, Natos "17:de medlem" och den dåtida mycket starka svenska krigsmakten skyddade i praktiken Natos nordliga flank.
Utan en mycket stark svensk krigsmakt så hade Norge varit tvingad till att ha stående Nato förband på sitt territorium och Finland hade haft motsvarande WP - förband på sitt territorium. Alltså så tog svenska skattebetalare ett stort ansvar för den militära balansen i norra Europa.
Tack för en utmärkt analys!
"P.S. Om man hade kunnat prata och analysera bort alla problem så hade nationen Sverige varit en stormakt idag och inte ett instabilt militärt och säkerhetspolitiskt vakuum. D.S"
SUCK!
Angående "Stormakten Sverige" i att analysera, prata och debattera så kan tilläggas, att idag så har Skövde en s.k "Försvarskonferens i att prata strunt". En numera svensk paradgren!!!!!
RaderaHedersgäst är Sveriges Försvarsminister, Peter Hultqvist en av många svenska Försvarsministrar vilka smitit från värnpliktstjänstgöring och därmed inte tagit personligt ansvar för nationen Sverige och dess folk.
Alltid lika intressant att läsa din analyser.
SvaraRaderaHar en liten fråga som kanske inte är så aktuell, men ändå intressant.
När Unionen mellan Sverige Norge löstesupp 1905 så tog man ingen kust längst med norra ishavet, Nordkapp, Narvik, Tromsö.
Hade det varit ökad spänning mellan NATO och Ryssland om de norra områdena i dagens Norge varit Svenskt ? alternativt Finskt.
Har det varit taktiskt rätt av Sverige att inte ha tillgång till dessa områden.
Nu tids fråga.
Borde inte Europa klara av att hantera Ryssland själva? (Tyskland, Frankrike, England mm)
Varför vill man vara beroende av USA och deras millitär då det är så mycket svårigheter med att transportera trupp över Atlanten.
Glöm ej att Sverige är en Stor Makt, med politiker som ser sig som Världsmedborgare och gillar att vara generösa med andra människors pengar.
A) Tvivlar på att det hade varit en ökad spänning, då den Nordiska Balansen var och är ett växeldragningssystem A) gör något för att C) skall få en enklare situation osv.
RaderaB) Beroendet är uppkommet p.g.a. de stora neddragningarna efter 1990 i Europa. Allt bygger på stridsekonomi (1/3 förhållanden osv.) i dagsläget saknar Europa förbanden för att kunna självständigt försvara sig, även om man går ihop. Därtill så bygger NATO ländernas "övertag" i mångt på de amerikanska lednings- och underrättelsesystemen, utan det så blir det "haveri". Jmf med hur många stora EU insatser vs NATO insatser har genomförts, mycket av det beror på att de europeiska länderna ej självständigt har lednings- och underrättelsesystemen för att kunna lösa mer komplexa och större uppgifter.
Nu var ju den norra kusten mellan Kirkenäs och Petsamo finsk fram till slutet av 1944 när Sovjetunionen slutligt erövrade sträckan.
RaderaIntressant som alltid - tack för det. Två kommentarer:
SvaraRadera1. Även om antalet ubåtar på patrull inte är stort i absoluta tal så är *ökningen* dramatisk om man jämför med 0-1 för 10 år sedan (en gissning) och 5-6 nu.
2. DARPAs nya (första sjösattes nyligen) "Anti-Submarine Warfare (ASW) Continuous Trail Unmanned Vessel (ACTUV)" fartygsdrönare går att se som en modern obemannad ersättare till Kalla Krigets SURTASS-fartyg. En mycket intressant utveckling.
1) Yes allt blir relativt ;)
Radera2) Ja det kommer bli mycket intressant att se utvecklingen kring de förmågorna de närmsta åren.