Reflektion
Den
30MAR2016, delgavs
information rörande vilka markbaserade förstärkningar till Europa
som är tänkt att genomföras av USA. Förstärkningsåtgärderna är
tänkt att vara i form av 9 månaders rotationer av personal, med
början i februari 2017. Vid utgången av 2017 kommer således USA
ha tre (3) brigader i Europa, en (1) mekaniserad, en (1) motoriserad
och en (1) luftburen. Utöver det kommer det finnas förhandslagrad
utrustning för ytterligare en brigad, därtill kommer det finnas
delar ur
3. och 4. division, predestinerade förband i händelse av en
konflikt och/eller kraftigt försämrat säkerhetspolitiskt läge, på
plats i Europa, för att möjliggöra mottagande av dessa.
Dessa
åtgärder är USA egna, därtill kan det under NATO toppmöte under
juli månad, 2016, i Warszawa
tillkomma ytterligare förstärkningsåtgärder till de östra
medlemsländerna, något som det signalerats
om. Detta är något som Polen
aktivt arbetar för, men även de baltiska
medlemsstaterna. Huruvida man kommer nå ett konsensusbeslut rörande
dessa förstärkningar återstår att se. Dock kan man troligtvis se
USA egna ökning, som ett sätt att pressa
de övriga NATO medlemsländerna, till att även de skall bidra med
förband, till de östra medlemsstaterna.
Rysslands
ståndpunkt till alla former av NATO förstärkningar är sedan
tidigare känd och underströks av Rysslands försvarsminister,
Sergej Shoigu, vid ett möte
den 25MAR2016. Där han dels påtalade att NATO styrkeuppbyggnad
längs Rysslands gräns var skäl till oro dels att man fortsatt
arbetar med att öka stridsvärdet på förbanden inom det västra
militärdistriktet (MD V). Känt sedan tidigare
är upprättande av tre (3) nya divisioner, varav två (2) förefaller
skall avdelas till
den 20. Armékåren som finns inom MD V och vara upprättade innan
årets (2016) slut. I sammanhanget är det värt att notera att dessa
två (2) divisioner skall ha samma struktur
som äldre Sovjetiska d.v.s. respektive division består av cirka
12-13,000 soldater. Således en ökning med minst 24,000 man
genomförs under 2016 inom MD V.
Rysslands
första politiska svar på USA truppförstärkning till Europa,
förefaller lämnats av Rysslands sändebud till NATO, Alexander
Grushko, vid en intervju
den 30MAR2016 i den ryska tv-kanalen Rossiya 24. Där han menar på
att dels så ser Ryssland vad som sker och man vidtar militära
åtgärder för att uppväga detta dels så kommer man svara
asymmetriskt på det som sker, något som ej utvecklades. Värt att
notera är dock att ämnet avseende USA truppförstärkningar till
Europa berördes
ej på Ryska utrikesministeriets presskonferens, 31MAR2016, som
genomförs på veckobasis.
USA
biträdande Försvarsminister, Michael Carpenter, kom
oannonserat
besöka Belarus 28-30MAR2016. Den Europeiska unionen (EU) har i två
omgångar,
sedan hösten 2015, upphävt huvuddelen av de sanktioner som funnits
mot Belarus sedan 2010. Därefter har de politiska kontakterna
västerut tilltagit. Den politiska interaktion mellan EU och Belarus
är det troligtvis tvådelat. För EU handlar det, bedömt om, till
stor del att skapa kontakter i randområdet mellan EU och Ryssland,
på motsvarande sätt som i Ukraina. För Belarus handlar det, bedömt
om, till stor del att skapa ekonomiska förbindelser för att kunna
stabilisera sin ekonomi. Därtill har Belarus en tydlig roll i den
diplomatiska samverkan kring konflikten i Ukraina, detta ökar även
kontakterna västerut.
Belarus
roll som ett buffert mellan Väst och Ryssland är tydlig och
accentueras än tydligare, än i fallet med Ukraina. Framförallt
genom unionen mellan de båda staterna. Därtill är de båda
staternas väpnade styrkor tätt sammanknutna. Således, en
tyngdpunktsskiftning västerut av Belarus, kommer troligtvis få
allvarliga följder, därtill kan påverkan av Ryssland, troligtvis,
ske tidigare än i fallet med Ukraina, då de båda staterna är mer
sammanknutna än vad Ryssland och Ukraina var.
Vad
som kan ha avhandlats bakom lykta dörrar, mellan Carpenter och
representanter ur Belarus regering förefaller fortfarande vara
okänt, Ukraina förefaller dock avhandlats, något som framkom i den
officiella kommunikén. Därtill vad som sades
öppet av Carpenter var att USA ej uppfattade något hot mot Belarus
varken från väster eller öster. Han kom även beröra propåerna
från Ryssland om att få upprätta en flygbas i Belarus. Där han
menade på att det står Belarus fritt att välja vad man vill göra,
men USA och dess allierade skulle se det som destabiliserande
om en flygbas upprättades. Belarus President, Aleksandr
Lukasjenko, uttryckte
även en viss oro gentemot NATO agerande i Belarus närområde,
därtill poängterade han att Belarus säkerhetspolitik var defensiv
i sin natur.
Den
ryska statliga institutet för strategiska studier (RISS),
grundat av Rysslands President med uppgift att förse bl.a. Rysslands
President och det ryska säkerhetsrådet med information, publicerade
den 28MAR2016 sin årliga rapport,
för andra året i rad, om hur Ryssland beskrivs av utländsk media.
Rapporten menar på att Sveriges medialandskap var det åttonde mest
fientliga i världen, av 40 rankade, gentemot Ryssland, under 2015.
Därtill publiceras även de tio mest kritiska medierna samt
journalisterna i Sverige gentemot Ryssland under 2015. Denna
rapportering är inget nytt, utan något som den ryska statliga
nyhetsbyrån RIA Novosti publicerar varje vecka. Vad som är
intressant i den rapporteringen är att man kunde läsa,
23MAR2016, att Sverige hade nått en sådan nivå i negativ
rapportering att det kunde beskrivas som informationskrigföring
gentemot Ryssland.
Den
ryska nyhetsbyrån Regnum, har en motsvarande gradering som även
publiceras varje vecka, men det kan snarare jämföras med ett
hotbildsindex, där man graderar relationerna mellan Ryssland och
andra länder, i indexet använder man sig av en hundragradig skala
där 1 motsvarar ideala bilaterala relationer och 100 motsvarar krig.
Det senaste,
28MAR2016, publicerade indexet placerar Sveriges bilaterala relation
till Ryssland på skalan till 70. Vilket då kan ställas mot
Ukrainas 85, där det de facto råder en konflikt mellan de två
staterna. En annan parallell kan dras mellan Ryssland och Turkiet där
man graderar relationerna till 80, Norge placeras även in på 80 i
de bilaterala relationerna till Ryssland.
Hur
hänger detta då allt detta samman med Sverige? Ser man till de
förstärkningsåtgärder som USA vidtagit för att öka tryggheten
för de östra medlemsländerna så kommer bedömt huvudfokus på
detta ligga vid de baltiska staterna samt Polen d.v.s.
Östersjöregionen. På motsvarande sätt faller den Ryska ökningen
av dess markstridskrafter inom MD V inom ramen för Östersjöregionen,
då MD V angränsar dessa stater, således kommer den militära
dynamiken i Östersjöregionen öka ytterligare, vilket definitivt
kommer påverka Sverige på ett och annat sätt. Sätter man
förbandsökningarna i proportioner så ökar Ryssland markant i
förhållande till NATO förband en (1) brigad jämfört med två (2)
till tre (3) divisioner talar sitt tydliga språk.
Det
intressanta, när det kommer till USA förstärkningar, är dock det
Ryska sändebudet till NATO uttalande om asymmetriskt svar på
förstärkningarna. Detta kan givetvis vara allt mellan "himmel
och jord", men å andra sidan så kommer man svara på
förstärkningarna, det nekar man inte till. Därtill så kan man
räkna bort förstärkningarna med de två (2) till tre (3)
divisionerna då detta redan sedan tidigare är beslutat, vilket
innebär att svaret, på ett eller annat sätt, kommer påverka
balansen ytterligare i Östersjöregionen.
Därtill
tillkommer den "Belarusiska dimensionen", Lukasjenko
förefaller försöka förhålla sig neutral mellan både de västliga
länderna och Ryssland och utnyttja situationen, gentemot båda
parter. Dock kommer situationen, troligtvis, ställa Lukasjenko inför
ett val, antingen en fortsatt västlig orientering som kommer
resultera i någon form av reaktion från Ryssland, eller en mer
restriktiv självpåtagen roll gentemot de västliga länderna, men
fortsatt goda relationer gentemot Ryssland. Tyvärr finns det nog
inga mellanvägar för Belarus i detta geopolitiska läge. Oaktat
kommer Belarus vägval, på ett eller annat sätt påverka
relationerna i Östersjöregionen.
Därefter
tillkommer de ryska värderingarna kring synen på relationerna
mellan Ryssland och Sverige. Nu skall man vara försiktig att dra för
långtgående slutsatser på vad som beskrivits ovan i inlägget. Men
det påvisar de facto en relativt annorlunda syn på situationen än
vad den ordinarie medborgaren i Sverige troligtvis har, som förmedlas
i Ryssland, sen huruvida den har någon faktisk påverkan i Ryssland
får nog ses som relativt oklart. Men det får nog ses, eller liknas,
som ett säkerhetspolitiskt Joharifönster, där det finns ett
väldigt ”okänt fält” som de facto kan ha stor påverkan i
relationerna mellan Sverige och Ryssland.
Sammanfattningsvis
vad innebär då allt detta:
-
USA förbandsökning och den Ryska förbandsökningen är inte sedan tidigare okända faktorer, det var känt att USA skulle öka, däremot är just begreppet asymmetrisk motåtgärd från Ryssland väldigt intressant. Då det blir en okänd variabel som på ett eller annat sätt kommer påverka balansen i Östersjöregionen i närtid, oaktat var denna motåtgärd genomförs.
-
Sedan Georgien 2008 och Ukraina 2014, får man se det som högst troligt att Ryssland ej kommer tolerera några ytterligare "västliga äventyr" av de stater som de anser ingå i dess "nära utland". Varje besök, ffa. oannonserade, som antingen Belarus mottager västerifrån eller genomför västerut kommer skärskådas av Ryssland. Vilket innebär att det är en väldigt tunn lina som både Belarus och de västliga länderna balanserar på ffa. då Lukasjenko öppet förefaller trotsa Putin, i bl.a. frågan om flygbas, då den säkerhetspolitiska situationen är som den är mellan de västliga länderna och Ryssland. Som granne till fyra (4) Östersjöstater och tre (3) NATO länder kommer allt som sker i Belarus påverka Östersjöregionen.
-
"Det okända fältet" i relationerna mellan Sverige och Ryssland, förefaller bli större och större. Oaktat på vilka grunder man har kommit fram till att dels Sverige är närmre krig än fred med Ryssland ur ryskt förmenande dels Sverige ur ryskt förmenande förefaller genomföra informationskrigföring mot Ryssland. Så blir slutsatsen att Sverige framställs som kraftigt fientligt inställd gentemot Ryssland, vad syftet med det i sin tur kan vara är oklart, dock är det givetvis något som påverkar balansen i Östersjöregionen.
-
Mängden osäkerhetsfaktorer förefaller således ökat, vilket troligtvis kommer skapa en mer instabil säkerhetspolitisk situation i Östersjöregionen. Detta var dock inget oväntat, utan beskrevs i bedömandet för 2016. Således finns det återigen tecken på att Östersjöregionen går in i en mer "turbulent" period.
Have
a good one! // Jägarchefen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar