Sammanfattning
Ryssland
befinner sig just nu i en kraftig negativ ekonomisk utveckling som
bedömt kommer få inrikespolitiska konsekvenser, troligtvis i form
av socioekonomiska spänningar. Detta kommer troligtvis föranleda
olika former av åtgärder av de styrande i Ryssland, för att
förhindra en kraftigt destabiliserad situation, likt utvecklingen
1992-93 efter Sovjetunionens sönderfall.
Analys
I
inlägget, trender
och utvecklingar, som skrevs som en bedömning kring utvecklingen
2015, tog jag upp Rysslands ekonomiska utveckling och hur en fortsatt
negativ utveckling i ekonomin kunde föranleda ytterligare negativa
utvecklingar. Dock var situationen då inlägget skrevs svår att
tyda, nu finns tydligare tecken på en tydlig negativ utveckling av
Rysslands ekonomi, vilket gör att en analys kring detta kan
genomföras.
Anders
Åslund, Professor i internationell ekonomi, beskrev i Svenska
dagbladet, några av de ekonomiska problem som Ryssland befinner sig
i, bl.a. har reallönerna i Ryssland har under det första halvåret
2015, sjunkit med 8,5%. Halveringen av oljepriset, har gjort att,
Rysslands export minskat med 29%, importen har även minskat med 39%,
för att nämna några problem.1
En
avgörande faktor för den Ryska ekonomiska utvecklingen, därmed
även dess utveckling i andra riktningar, är således priset på de
fossila bränslena.2 Ser man till den negativa
säkerhetspolitiska utvecklingen som tydligt utvecklade sig under
2014, så har oljepriset under samma tidsperiod haft en snarlik
negativ utveckling.3
Bedömare
menar nu på att, utvecklingen av oljepriset kan vara inne i en
betydligt mer långvarig negativ utveckling, än vad man tidigare
antagit.4 En långvarig negativ utveckling av oljepriset,
kan få, långtgående negativa konsekvenser på den totala
utvecklingen i Ryssland, då främst en negativ socioekonomisk
utveckling med de effekter en sådan utveckling kan ha.5
Den
Ryska ekonomen, Vladislav Zhukovsky, gör bedömningen
att den Ryska ekonomin just nu befinner sig i ett betydligt sämre
tillstånd än vad många tror. Han gör även bedömningen att
oljepriset kan sjunka till 25 dollar fatet, likväl att inflationen i
Ryssland kan gå upp till 30% och att växelkursen mot dollarn kan
komma till 125 rubel för en (1) dollar.6 Detta skulle
innebära att den ryska ekonomin skulle hamna i ett fritt fall, eller
som han uttrycker det "en perfekt storm" liknande
situationen 1992-93.
En
begynnande negativ ekonomisk utveckling för de ryska hushållen har
även börjat skönjas,7 med en tydlig ökning av
fattigdom, ökningen förefaller skett i en lavinartad fart, vilket
kan jämföras med utvecklingen som skede vid den ekonomiska kraschen
1998 i Ryssland. Likväl förefaller inte den ryska regeringen
vidtagit några konkreta åtgärder mot detta, vilket man genomförde
vid den ekonomiska kraschen 2008, för att undvika omfattande social
utslagning.8
En
annan indikator på att den ekonomiska utvecklingen har börjat slå
mot den ordinarie ryska medborgaren, är att snatteriet har ökat i
Ryssland. I sig kanske en trivial indikator kan man tycka, men sett
till de varor som toppat statistiken, så förefaller det vara, varor
som främst indikerar på att man försöker bibehålla en
levnadsstandard, som man ej längre kan upprätthålla.9
En
annan ekonomisk faktor som visar på att de ryska hushållen har fått
en sämre ekonomisk situation är, viljan att genomföra ett
bilinköp. Under 2013, uppgav 18-20% av den Ryska befolkningen att de
hade planer på detta, under 2014 var siffran nere i 12-14% och för
2015 gör man bedömningen att den nedgått till 8-9%.10
Således så förefaller de ryska medborgarnas köpkraft tydligt
nedgå.
Den
ekonomiska utvecklingen i Rysslands regioner, närmaste jämförelse
är län, har även en mycket negativ utvecklingskurva, 40 av
Rysslands 85 regioner har skulder som överstiger 60% av dess
inkomster, varav tio (10) stycken av dessa 40, närmar sig 100%. Det
statliga stödet till regionerna har även fallit markant, 2012
omfattade det stödet 56 miljarder dollar, 2014 hade stödet sjunkit
till 28 miljarder dollar.11
Under
det första kvartalet av 2015 har även, 26 regioner skurit ned sin
budget för utbildning, 21 regioner har skurit ned budgeten för
hälso- och sjukvård samt 16 regioner har skurit ned sin budget för
socialbidrag.12 Således är det främst
välfärdssektorerna i Ryssland som man förefaller skära ned
budgeten för, något som redan var tydligt under 2014.
Denna
ekonomiska utveckling, exemplifieras även bra av Rysslands
Premiärminister, Dmitrij Medvedev, som den 22JUL2015
skall ha påtalat att de städer som i huvudsak, enbart har en
industri, som arbetsgivare är i risk för en ekonomisk kollaps.
Totalt finns det 319 sådana städer i Ryssland, en kvarleva sedan
Sovjettiden, då man upprättade städer kring en industri. Enbart 79
av dessa 319 städer, anses vara ekonomiskt stabila, totalt bor cirka
14 miljoner människor i denna typ av städer i Ryssland.13
Intäkterna
för den federala budgeten förefaller minska med minst 1,6 biljoner
rubel för 2016, enligt bedömningar från slutet av Juni 2015.14
Rysslands Premiärminister, förefaller även vara mycket tydlig med
att den federala budgeten kommer vara hårt ansträngd de närmsta
åren, samt inga onödiga utgifter får finnas i budgeten, för att
situationen skall kunna hanteras, på ett adekvat sätt.15
Fyra
(4) stycken omfall för olika neddragningar av den ryska federala
budgeten, förefaller ha tagits fram, för den ryska budgeten intill
2018, dock förefaller inget valts ännu, omfallen är:
-
En 5% neddragning av budgeten för 2016 skall genomföras, därefter mindre budget nedskärningar intill 2018, vilket skulle undvika att tömma reservfonden.
-
En neddragning på 1.2 miljarder dollar på 2016 års budget, vilket skulle innebära massiva neddragningar de kommande åren samt tömma reservfonden.
-
En jämn neddragning mellan 2016-18, som även skulle tömma reservfonden.
-
Omfattande strukturella reformer, som kommer innebära stora neddragningar i den sociala välfärden.16
Oaktat
vilket förslag som väljs så kommer det krävas praktiska åtgärder
för minskningarna, för att minska utgifterna har det ryska
finansministeriet lagt fram sju (7) stycken praktiska förslag:
-
Det första förslaget är utvärdera och se vilka effektiviseringar man kan göra av de s.k. slutna statliga programmen.
-
Det andra förslaget är att slå samman myndigheter, för att därmed rationalisera verksamheten.
-
Det tredje förslaget är att att genomföra s.k. "outsourcing" d.v.s. myndigheterna vidmakthåller ej vissa egna tjänster utan köper in dessa då de behövs.
-
Det fjärde förslaget är förändringar i Presidentens s.k. "Maj dekret" från 2012.
-
Det femte förslaget är begränsningar/reduktioner i utbetalning av socialbidrag.
-
Det sjätte förslaget är sammanslagningar av skolor och bibliotek men även andra former av inrättningar, för att minska antalet byggnader o.dyl.
-
Det sjunde förslaget är optimering av skola och hälsovård d.v.s. att anställda arbetar på flera platser, men även reducering av sjukvårdsköer och vistelsetider på sjukhus m.m.17
Bild 1. Opinionsutveckling i Ryssland. |
Då
den ekonomiska krisen främst förefaller slå mot den ordinarie
Ryska medborgaren kan det vara intressant att se, hur de ser på,
utvecklingen i Ryssland. Levada Center, oberoende opinionsinstitut,
genomför fortlöpande undersökningar rörande de ryska medborgarnas
attityder i olika frågar. Trots den tydligt negativa ekonomiska
utvecklingen i Ryssland och för de ryska medborgarna, så förefaller
man fortfarande ha ett högt förtroende för den förda politiken.18
Detta är i sig en väldigt intressant avvikelse, ekonomin
pekar tydligt nedåt, men medborgarna, är mer än nöjda, med
situation i Ryssland samt dess ledning och hur utvecklingen i landet
går.
Dock
förefaller de styrande i Ryssland, insett att situationen, går i en
tydligt negativ riktning. Enligt olika uppgifter så har de interna
stridigheterna tilltagit bland de styrande i Kreml.19
Likväl så förefaller de ledande ryska politikerna vara mycket
orolig över utvecklingen som just nu pågår, vilket har uttryckt
sig på olika sätt under inledningen av Augusti månad 2015.20
Då
den Ryska ekonomin så kraftigt, är avhängt priset på de fossila
bränslena, så förefaller något större ekonomiskt uppsving i
närtid ej vara troligt för den Ryska ekonomin. Detta kommer
troligtvis föranleda ett antal olika möjliga utvecklingslinjer,
ingen av de olika utvecklingslinjerna är positiva för varken
Ryssland eller dess närområde.
Tre
(3) negativa utvecklingslinjer är mer trolig än andra:
-
Interna oroligheter, den ekonomiska utvecklingen pressar den Ryska befolkningen till en sådan situation att ett kraftigt missnöje uppstår, repressiva åtgärder insätts för att ej skapa ett sönderfall av den Ryska Federationen.
-
"Palatskupp", de styrande runt Rysslands nuvarande President, positionerar sig runt en ny ledare och genomför en s.k. palatskupp och avsätter Presidenten, utifrån att de ej ”tolererar” den nuvarande utvecklingen.
-
Externa åtgärder, den ekonomiska utvecklingen pressar Rysslands ledande till ett angrepp mot någon stat i dess närområde, som ett sätt att fokusera befolkningens blickar mot något annat än den faktiska utvecklingen i Ryssland.
Kan
då utvecklingen enbart ske i en negativ riktning? Nej givetvis kan
utvecklingen även ske i en form av positiv riktning, dock är det
nog enbart en stabilisering av Rysslands ekonomi som kan hindra en
negativ utveckling. Med stabilisering och positiv riktning, avses här
att den negativa utvecklingen av ekonomin bromsas upp, något som
just nu ej förefaller troligt.
Inom
vilken tidsrymd sker då denna negativa utveckling? Bedömt rör det
sig inom de närmsta ett (1) till två (2) åren som vi kommer få se
en tydligt destabiliserad intern situation i Ryssland. Det är
således inte så att händelseutvecklingen kommer ske över en natt,
eller den närmsta veckan, utan en gradvis negativ utveckling, som
gradvis kommer ske snabbare och snabbare.
Slutsatser
Tre
generella slutsatser kring den ekonomiska utvecklingen och vilka
konsekvenser dessa kan få:
-
Den nuvarande ekonomiska utvecklingen kommer troligtvis orsaka socioekonomiska spänningar i det ryska samhället, som kommer tvinga de styrande i Ryssland att vidta åtgärder.
-
De socioekonomiska spänningarna kommer föranleda att Ryssland fokuserar mera inåt än utåt d.v.s. huvuddelen av kraften kommer fokuseras på att ej få stora interna oroligheter i Ryssland.
-
Den interna utvecklingen i Ryssland, utifrån en fortsatt negativ ekonomisk utveckling som orsakar socioekonomiska spänningar, kommer göra den säkerhetspolitiska utvecklingen dels kring Ryssland dels kring Rysslands närområde, än mer svårtydd än vad den redan är.
Have
a good one! // Jägarchefen
Källförteckning
Levada
Center 1 (Ryska)
Radio
Free Europe/Radio Liberty 1
(Engelska)
Rossiyskoye
informatsionnoye agentstvo 1
(Ryska)
Stratfor
1
(Engelska)
SvD
1
(Svenska)
The
New York Times 1
(Engelska)
The
Washington Post 1
(Engelska)
Slutnoter
1
SvD. Åslund, Anders. Västvärlden
bör vänta sig det värsta.
http://www.svd.se/vastvarlden-bor-vanta-sig-det-varsta/av/anders-aslund
Hämtad 2015-08-14
2
Bloomberg. Lovasz, Agnes. Andrianova, Anna. Moody’s
Says Low Oil Price Here to Stay as Russia Bleeds Capital.
2015.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-07-23/moody-s-says-low-oil-price-here-to-stay-as-russia-bleeds-capital
Hämtad 2015-07-24
3
The Washington Post. Harlan, Chico. Why
the plunge in oil prices might not send gas prices lower.
2015.
http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/07/23/oil-is-staying-cheap-for-longer-than-anybody-expected/
Hämtad 2015-07-24
4
Bloomberg. Randall, Tom. Oil
Warning: The Crash Could Be the Worst in More Than 45 Years.
2015.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-07-23/oil-warning-crash-could-be-worst-in-more-than-45-years
Hämtad 2015-07-24
5
RosBiznesKonsalting. Kalyukov, Yevgeniy. Analitiki
predskazali sil'neysheye padeniye tsen na neft' za 30 let.
2015. http://top.rbc.ru/economics/23/07/2015/55b0dfd59a794777887e75ac
Hämtad 2015-07-24
6
Rossiyskoye informatsionnoye agentstvo. Prognoz
ot Ulyukayeva — ekonomicheskaya "durilka".
http://ura.ru/articles/1036265585
Hämtad 2015-08-15
7
The Moscow Times. Dolgov, Anna. Russian
Government Failing to Stem Rising Poverty.
2015.
http://www.themoscowtimes.com/business/article/russian-government-failing-to-stem-rising-poverty/525858.html
Hämtad 2015-07-24
8
Ibid.
The
Moscow Times. Poverty
Hits 'Critical' Level – Government.
2015.
http://www.themoscowtimes.com/business/article/poverty-hits-critical-level--government/525576.html
Hämtad 2015-07-24
9
The Moscow Times. Nechepurenko, Ivan. As
Economic Crisis Starts to Bite, Shoplifting Surges in Russia.
2015.
http://www.themoscowtimes.com/news/article/as-economic-crisis-starts-to-bite-shoplifting-surges-in-russia/526098.html
Hämtad 2015-07-24
10
Rossiyskoye
informatsionnoye agentstvo. Prognoz
ot Ulyukayeva — ekonomicheskaya "durilka".
http://ura.ru/articles/1036265585
Hämtad 2015-08-15
11
The Moscow Times. d'Amora, Delphine. Debt
Crisis Looms as Putin's Pledges Bankrupt Russian Regions.
2015.
http://www.themoscowtimes.com/business/article/debt-crisis-looms-as-putins-pledges-bankrupt-russian-regions/525723.html
Hämtad 2015-07-24
12
Ibid.
13
The Moscow Times.
Russian
Single-Industry Towns Face Crisis.
2015.
http://www.themoscowtimes.com/business/article/russian-single-industry-towns-face-crisis/526024.html
Hämtad 2015-07-24
14
Interfax. Dokhody
byudzheta v 2016 godu snizyatsya na 1,8 trln.
2015. http://www.interfax.ru/business/449469
Hämtad 2015-07-25
15
Interfax. Medvedev
poprosil podgotovit'sya k dolgomu sokhraneniyu byudzhetnykh
ogranicheniy. 2015.
http://www.interfax.ru/business/449384
Hämtad 2015-07-25
16
Stratfor. Budget
Debates Reveal Russia's Weakness.
2015.
https://www.stratfor.com/analysis/budget-debates-reveal-russias-weakness
Hämtad 2015-07-24
17
RosBiznesKonsalting.
Koptyubenko, Dmitriy. Kak
ozdorovit' rossiyskiy byudzhet: sem' glavnykh idey Minfina.
2015. http://top.rbc.ru/economics/10/07/2015/55a00d359a794726f3d3fc26
Hämtad 2015-07-25
19
The New York Times.
Krastev, Ivan. What
the West Gets Wrong About Russia.
http://www.nytimes.com/2015/08/13/opinion/what-the-west-gets-wrong-about-russia.html
Hämtad 2015-08-15
20
Radio Free Europe/Radio
Liberty. Whitmore, Brian. Panic
In The Kremlin.
http://www.rferl.org/content/panic-in-the-kremlin/27187665.html
Hämtad 2015-08-15
Inte ett ord om begränsningar i rustningsprogrammet eller svårigheterna att driva långvariga militära operationer av någon dignitet.
SvaraRadera